Co robimy, gdy dziś nurtuje nas jakieś pytanie? Większość z nas z pewnością sięga po smartfona, wpisuje je w wyszukiwarkę, i chwilę później uzyskuje odpowiedź. Niezależnie od tematu, pory dnia, dostępności ekspertów. Po te informacje mogą też sięgać uczniowie i – teoretycznie – zyskują na tym ogromną przewagę. Jednak czy tradycyjne nauczanie nie było bardziej motywujące do tego, żeby ćwiczyć pamięć i zdobywać wiedzę?
Jakie są kluczowe różnice między klasycznymi a nowoczesnymi metodami nauczania?
Tradycyjny sposób nauczania stawiał w centrum osobę nauczyciela i eksperta. To on wiedzę posiadał, przekazywał ją i prowokował do ćwiczeń. W wielu przypadkach od sprawności i charyzmy tej osoby zależało, jak radzili sobie uczniowie. Wiedza w podręcznikach była najczęściej niepełna, zawiła lub trudna do przyswojenia, głównie dzięki hermetycznym metodom przekazu oraz konieczności zamknięcia się tylko i wyłącznie w obrębie wytyczonego programu – nauczyciel był wręcz konieczny jako osoba tłumacząca wszystko i wszędzie.
Tymczasem nowoczesne metody:
- Są interaktywne. Coraz częściej pomiędzy uczniem a nauczycielem jest zdecydowanie więcej dialogu, pojawia się też więcej interakcji pomiędzy samymi uczniami.
- Mają indywidualny tok. Jeden nauczyciel na setki uczniów w grupach wieloosobowych? To zdecydowanie nie jest domena nowoczesnej edukacji, szkoły idące z trendem zawężają grupy do kilku osób, wprowadzają dodatkowego nauczyciela pomocniczego lub wręcz stawiają na naukę w 100% indywidualną.
- Zmieniają nauczyciela w mentora. Klasyczny nauczyciel po prostu uczy – przekazuje niezmienną wiedzę według utartego schematu. Mentor dopasowuje się do ucznia, szukając jego mocnych stron i wyrównując te słabsze. Wskazuje on ścieżki do pozyskania wiedzy i drogi do rozwiązań, a nie podaje „na tacy” gotowe informacje.
- Wykorzystują technologię. Do nauczania włącza się zarówno urządzenia (tablety, projektory etc.), jak i oprogramowanie, w tym to specjalistyczne. W niektórych dziedzinach komputery, maszyny i instrumenty badawcze są absolutną podstawą, bez której sama wiedza byłaby wręcz bezużyteczna.
- Zmieniają podejście do oceniania. Zamiast klasycznej skali ocen, wystawia się opinie. Mentor stara się, aby nie karać ucznia jedynką (która obecnie nie jest już aż tak dużym motywatorem, jak dawniej), lecz rozpoznać braki, zwiększyć intensywność ćwiczeń i ponownie przepracować kłopotliwy materiał.
Tradycyjne nauczanie koncentruje się na nauczycielu i przekazywanej przez niego okrojonej wiedzy. Poziom interakcji jest znikomy, a głównym nośnikiem informacji – zeszyt i książka. Tradycyjnie nauczyciel bazuje na dyscyplinie, sztywnych standardach oceniania i powtarzalnej strukturze przekazywanych informacji.
Czytaj więcej: Metody do nauki matematyki
Nowoczesne nauczanie jest za to zdecydowanie bardziej holistyczne, gdzie waga przechyla się w stronę ucznia i jego potrzeb, umiejętności oraz wielopoziomowego motywowania. Zdecydowanie częściej wykorzystywane są programy komputerowe i urządzenia.