Rozpoczęcie roku szkolnego za nami. Część z uczniów w tym roku będzie przygotowywać się do matury lub egzaminu ósmoklasisty. Jedną z umiejętności, którą trzeba opanować jest napisanie listu po angielsku - formalnego lub nieformalnego.
Jakie są rodzaje listów po angielsku i dlaczego trzeba się tego nauczyć?
Umiejętność pisania listów po angielsku jest szczególnie istotna w szkole - zarówno podstawowej, jak i średniej i na studiach. Jest to również podstawowa forma wypowiedzi, dzięki której tworzenie innych tekstów będzie znacznie łatwiejsze. Podstawowym podziałem listów w języku angielskim jest podział na:
- listy formalne;
- listy nieformalne.
Pierwsze z nich są obowiązkową formą wypowiedzi na maturze z angielskiego na poziomie podstawowym. Wykorzystuje się je do napisania listu najczęściej do bliskiej osoby lub kolegi czy koleżanki. Opowiada się w nim o wydarzeniach ze swojego życia - np. plany związane ze studiami czy pracą. W takim liście często również proponuje się spotkanie czy wspólny wyjazd. Nie stosuje się w nim trudnych form gramatycznych i skomplikowanych czasów. Do napisania takiego listu używa się raczej potocznej angielszczyzny.
List formalny jest natomiast częstą formą wypowiedzi na maturze rozszerzonej z języka angielskiego lub podczas egzaminu PET. Wypowiedź ta najczęściej dotyczy korespondencji lub listów związanych ze sprawami zawodowymi czy biznesowymi. List formalny można napisać również do urzędu czy podczas składania wniosku o reklamacje. W tej formie wypowiedzi stosuje się profesjonalne zwroty. Częściej używane są trudniejsze sformułowania, które podkreślają powagę danej sytuacji. Napisanie takiego listu jest nieco bardziej skomplikowane i wymaga znajomości kilku pomocniczych zwrotów.
Nieformalny list po angielsku - o czym trzeba pamiętać?
Podczas przygotowywania listu nieformalnego - adresowanego do przyjaciół, bądź rodziny można posługiwać się dowolnym słownictwem i konstrukcjami gramatycznymi. Ważne jednak, żeby taki list był zrozumiały (nie można jednak zapominać o poprawności gramatycznej i językowej). Podczas nauki pisania listu nieformalnego pomocne będą niektóre zwroty, które są w nich często praktykowane i używane.
Podczas przygotowywania listu nieformalnego - adresowanego do przyjaciół, bądź rodziny można posługiwać się dowolnym słownictwem i konstrukcjami gramatycznymi. Ważne jednak, żeby taki list był zrozumiały (nie można jednak zapominać o poprawności gramatycznej i językowej). Podczas nauki pisania listu nieformalnego pomocne będą niektóre zwroty, które są w nich często praktykowane i używane.
Nieformalny list po angielsku - przydatne zwroty
List nieformalny - przykład
Poniżej przedstawiamy przykładowy list nieformalny:
Dear Corie,
It’s been a while since I’ve heard from you. How are you? How does your mother feel? Hope you are doing well. I am also fine here.
I am writing with some good news. After our holidays with Marek we decided to move in together!
We will look for a studio apartment in Warsaw close to the subway.
It turns out that, two-bedrooms flats are unattainable for us even with our two incomes combined. I will feel really happy if we can meet together in this month.
Can’t wait to hear from you!
Take care,
Magda
Formalny list po angielsku - o czym trzeba pamiętać?
List formalny jest używany podczas oficjalnych wypowiedzi. Nie używa się w nim skrótów i zdań potocznych czy emocji. List ten musi być konkretny i zwięzły.
Wyróżniamy cztery listy formalne:
- list z prośbą o informacje;
- list dotyczący zażaleń lub skarg;
- list do redakcji;
- list z podaniem o pracę.
W każdym liście wyróżniamy również trzy akapity:
- wstęp - powitanie i wytłumaczenie celu danego listu;
- rozwinięcie - dokładne wytłumaczenie sprawy, której dotyczy list, sp. skargi, ogłoszenia, czy przyjęcia do pracy;
- zakończenie - podsumowanie całego listu i wytłumaczenie naszych oczekiwać.
Na końcu nie można zapomnieć o podpisie.
Nieformalny list po angielsku - przydatne zwroty
List formalny - przykład
Poniżej przedstawiamy przykładowy list formalny:
Dear Sir,
I am writing to you regarding job advertisement which I found yesterday in the newspaper. I would like to apply for the position of Social media manager.
My name is John Eastwood I am 23 years old. I have master degree in computer science. In my previous experience., I have worked more than 3 years as a Content Quality Manager at Bricom Ltd. During this period I was responsible for maintaining and developing our content quality standards and reviewing all content produced by Bricom.
If you require any further information, please do not hesitate to contact me. I look forward to hearing from you.
Yours faithfully,
John Eastwood