Wybierz zamówienie dla zakupu lekcji

W jakim wieku jest za późno na naukę języka obcego?

Jeszcze kilkanaście lat temu nauka języków obcych w szkołach nie była tak rozpowszechniona. Do tego przedmiotu często uczniowie i nauczyciele podchodzili, jak do tego “mniej ważniejszego”. Dodatkowo, jeżeli jesteś w grupie wiekowej 40+, to najprawdopodobniej w szkołach, mało kto uczył się np. języka angielskiego, który jest tak bardzo dzisiaj potrzebny. Wiele osób w dorosłym wieku słyszy, że teraz jest za późno na naukę. Jest to związane ze starzeniem się mózgu, który coraz gorzej zapamiętuje informacje i przyswaja je znacznie wolniej, w takim razie - kiedy jest za późno na naukę języka obcego?

Czym różni się nauka języka obcego dorosłych i dzieci?

Nauka dzieci i osób dorosłych nieco się od siebie różni. Wynika to z wielu różnic. Najważniejszą jest to, że dzieci w wieku przedszkolnym lub wcześniej, uczą się języków obcych przez osłuchiwanie i w sposób spontaniczny - m.in. dzięki temu łatwiej jest wypracowań ładniejszy akcent. Dzieci automatycznie zapamiętują i powtarzają nowe słowa. Często uczą się również nieświadome - np. mając dwujęzycznych rodziców lub przez zabawę.

O ile dzieci uczą się języków obcych w sposób swobodny, to inaczej wygląda to w przypadku dorosłych. Pierwszą zasadniczą różnicą jest to, że nauka języka jest świadoma - osoby dorosłe (lub nastoletnie) wiedzą, że chcą podszkolić swoje zdolności lingwistyczne. Mają w tym istotny cel - mogą to być podróże, zmiana pracy czy przeprowadzka. W poznawaniu języka przez dorosłych trudniejsze jest to, mamy wiele innych obowiązków - chociażby praca. Przez to znacznie mniej można poświęcić czasu na naukę.

Powszechnie uważa się, że dzieci uczą się języków obcych szybciej i lepiej - jest to nieprawda. Dzieci i dorośli uczą się inaczej. Przeciętna osoba dorosła dochodzi do zadowalającego poziomu języka (czyli komunikatywnego) szybciej niż przeciętny czterolatek. Dorośli uczą się praktycznych zwrotów, słów i budowania zdań. Dzieci natomiast początkowo poznają pojedyncze słowa, wierszyki czy piosenki. Rozumieją też proste komunikaty. W wieku dorosłym przechodzimy od razu do konkretów - czyli uczymy się tego, czego potrzebujemy.

Powszechny pogląd, że dzieci uczą się szybciej, jest jak najbardziej prawdziwy, jednak w późniejszym rozrachunku poziomy te (między dziećmi a dorosłymi) zrównują się. Jeżeli zależy nam na tym, żeby dziecko osiągnęło język obcy na poziomie native, musi z nim obcować również w rozmowach nieformalnych - na co dzień. Kilka godzin języka obcego w tygodniu to jednak nadal za mało na osiągnięcie takich rezultatów.

Kiedy jest za późno na naukę języka?

Na naukę nigdy nie jest za późno. Wszystkiego można nauczyć się w dorosłym życiu. Badania przeprowadzone w Szwajcarii udowodniły, że nie ma znaczenia, kiedy rozpocznie się naukę. Ważna jest jednak metoda nauki, chęci, systematyczność i motywacja. Na kurs językowy np. BUKI School można zapisać się w każdym wieku - wystarczy tylko przełamać swój strach. Przy rozpoczynaniu nauki, jako osoba dorosła istotne jest również zerwanie ze stereotypami i szkodliwymi przekonaniami. Właśnie to, blokuje większość osób dorosłych przed nauką.

Prawdą jest jednak to, że wrodzona zdolność do nauki języków obcych zanika w okolicach 12 urodzin. Jest to również moment, w którym rozwija się tzw. interferencje językową, czyli znaczący wpływ języka ojczystego, na język, którego się uczymy. Zaczyna się porównywanie obydwu języków - czyli coś, czego nie robią dzieci.

Dodatkowo, wbrew powszechnej opinii, dorośli jednak mają przewagę nad dziećmi w nauce języków obcych. Mają motywację do nauki. Mają również dokładnie sprecyzowane cele i konkretne potrzeby. Jest to w pełni samodzielna decyzja. Kieruje nimi motywacja wewnętrzna. W przypadku dzieci nauka odbywa się tylko przez zabawę, w sposób swobodny, co oczywiście też jest dobre, ale polega na zdobywaniu nieco innych umiejętności.

Nauka języków obcych w wieku nastoletnim, przypomina już naukę osób dorosłych, jednak wtedy młodzież zazwyczaj ma ważniejsze sprawy niż nauka. Dorośli nie potrzebują motywatorów w postaci kolorowych stempelków czy naklejek. Uczą się, bo chcą, a jak wiemy, to motywacja jest najważniejsza. Musimy jednak pamiętać o tym, że osoby dorosłe zaczynają się borykać z tzw. spadkiem poznawczym. Oznacza to, że zmniejsza się nie tylko pamięć, ale również szybkość przetwarzania wiedzy. Sprawia to, że nieco dłużej może trwać nauka języka obcego.

Jakie są zalety nauki języka obcego w wieku dorosłym?

Znajomość języków obcych jest potrzebna. Otwiera wiele możliwości - zarówno prywatnych, jak i zawodowych. To jednak nie są jedyne zalety nauki w dorosłym wieku:

  • Możliwość samodzielnych wyjazdów za granicę. Nie trzeba korzystać z pomocy np. biur podróży, które pobierają prowizje. Ze wszystkimi formalnościami, można poradzić sobie samodzielnie - zamawianie jedzenia, rezerwowanie hotelu czy wypożyczenie samochodu.
  • Większy wybór ofert na rynku pracy. Wiele firm zagranicznych poszukuje pracowników w Polsce. Coraz więcej powstaje również firm międzynarodowych. Stanowiska w takich korporacjach wiążą się również z wyższą pensją.
  • Nauka języków obcych w wieku dorosłym, to ćwiczenia dla mózgu. Poprawia się pamięć i koncentracja. Spowalnia lub zapobiega również rozwijaniu się wielu chorób, np. Alzheimera. Reasumując, zdobywanie nowej wiedzy przeciwdziała starzeniu się mózgu.

Autor:

18.06.2024

Czasy przyszłe w języku angielskim – wiedza w pigułce!

Nie zawsze wszystko dzieje się „tu i teraz”, chociaż (głównie ze względu na chęć ułatwienia sobie życia i brak wiedzy) wielu początkujących w języku angielskim lubi zastosować takie gramatyczne uproszczenie. Na dłuższą metę jednak nie da się obyć bez czasu przyszłego, trzeba zatem poznać zasady, jakie nim rządzą. A w angielskim, jak to w angielskim – na jednym czasie przyszłym się nie kończy…

09.06.2024

Czasy przeszły w angielskim – jak je stosować?

Gdy o czymś opowiadamy, najczęściej nie możemy posłużyć się czasem teraźniejszym. Sięgamy do przeszłości, więc naturalne jest, że musimy użyć właściwego zwrotu. Dziś spoglądamy najprościej jak się da na konstrukcje gramatyczne dotyczące wszystkich czasów przeszłych w języku angielskim.

29.12.2023

Passive voice, czyli strona bierna w języku angielskim

Gdy w języku angielskim chcemy skupić się nie na wykonawcy czynności, a np. przedmiocie występującym w roli „odbiorcy” tej czynności, to powinniśmy zdecydować się na użycie strony biernej. Ta konstrukcja gramatyczna jest zdecydowanie mocniej wykorzystywana niż w języku polskim. Jednocześnie na wiele sytuacji możemy spojrzeć dwojako: zarówno poprzez pryzmat strony czynnej, jak i biernej. Wystarczy, że odpowiednio skonstruujemy zdanie!

20.12.2023

Phrasal verbs: czym jest i jak poprawnie używać?

It’s 8 o’clock, WAKE UP! - Gdyby nasi rodzice w czasach szkolnych budzili nas w języku angielskim, to idziemy o zakład, że ten tekst padałby przynajmniej raz w tygodniu. Czy ktoś jest w stanie doszukać się w takim zdaniu czegoś wyjątkowego? Z pozoru nie zawiera ono żadnej komplikacji, ale gdyby przyjrzeć się głębiej, to odkryjemy w nim czasownik frazowy.

10.12.2023

Najpopularniejsze idiomy angielskie

Im więcej potrafimy zrozumieć oraz im bardziej komunikatywny staje się nasz styl wypowiedzi, z tym większą chęcią „sięgamy po więcej” wiedzy językowej, która pozwoli nam się jeszcze lepiej odnajdywać w codziennych rozmowach. Idiomy są takim właśnie przykładem poszerzenia umiejętności w obrębie języka angielskiego dla osoby, która już absolutne podstawy ma za sobą.

05.12.2023

Zaproś znajomego: nowa możliwość otrzymania bonusów w BUKI School!

Drodzy Nauczyciele i Uczniowie, W BUKI School rozpoczyna się fascynujący nowy etap, który uczyni naukę jeszcze bardziej interesującą i korzystną! Teraz macie wyjątkową okazję otrzymywania bonusów, ucząc się razem z przyjaciółmi!

29.05.2023

Jak napisać list po angielsku? Przydatne zwroty i rady

Rozpoczęcie roku szkolnego za nami. Część z uczniów w tym roku będzie przygotowywać się do matury lub egzaminu ósmoklasisty. Jedną z umiejętności, którą trzeba opanować jest napisanie listu po angielsku - formalnego lub nieformalnego.

29.05.2023

Mówienie, czy pisanie po angielsku - co jest ważniejsze?

Bardzo często osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z językiem angielskim (lub innym językiem obcym) zadają sobie pytanie - czego najpierw się nauczyć - pisać, czy mówić? Czy ważne są zasady gramatyczne, czy można je jednak zostawić na później? Dzisiaj postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

03.11.2023

Dobry korepetytor – gdzie go szukać i jak rozpoznać? Praktyczny przewodnik

Nauczycieli udzielających korepetycji jest całkiem sporo, ale nie wszyscy reprezentują ten sam poziom pod kątem wiedzy i zaangażowania. Oczywiście na końcowy sukces składają się dwie strony – umiejętności korepetytora oraz chęci samego ucznia – ale jednak ciężar w większości przypadków jest mocno przeniesiony na stronę mentora. Warto powiedzieć również całkiem wprost, że „korki” to po prostu usługa płatna, a od tego typu czynności oczekujemy jak najwyższej jakości oraz określonych konwersji. Jak