Jakie cechy powinien mieć dobry korepetytor?
Analogia do rekrutacji przeprowadzanej przez dział HR w dużych firmach jest nieprzypadkowa. Idąc tropem dobrych praktyk wypracowanych przez zawodowych rekruterów, podstawą przy poszukiwaniu powinna być jasno opracowana lista cech i możliwości korepetytora. Dla ułatwienia prezentujemy ją dzisiaj w formie przykładowej checklisty, podzielonej na kategorie.
Pierwszy segment dotyczy fundamentalnych warunków współpracy:
- Gotowość do przeprowadzenia korepetycji osobiście, w lokalu własnym lub z dojazdem u ucznia,
- Możliwość i odpowiednie zaplecze techniczne do sprawnej nauki online,
- Opcja hybrydowa (najrzadsza), gdzie większość zajęć odbywa się online, ale kluczowe – podczas spotkania osobistego.
Preferencję dotyczącą wyboru któregoś z powyższych punktów należy określić na wstępie i na tej podstawie poszukiwać idealnej kandydatki lub kandydata na nauczyciela.
Drugi segment to trzy kluczowe wyznaczniki jakości współpracy:
- Doświadczenie korepetytora. W branży istnieje kilka progów, mierzonych zarówno czasem udzielania korepetycji (w latach), jak i tytułami naukowymi. Najtaniej wychodzi zatrudnienie studenta, najdrożej – nauczyciela akademickiego ze stażem.
- Dostępność i sumienność. W tym punkcie warto podpierać się opiniami innych uczniów, bo nawet najlepszy korepetytor wypada blado, jeśli jego kalendarz jest przeładowany, a co druga lekcja wymaga przesunięcia lub odwołania.
- Cena. Oczywiście warto założyć budżet miesięczny na korepetycje i w jego obrębie starać się szukać odpowiedniej osoby. Można też próbować negocjować kwotę przy dłuższej współpracy.
Trzeci element checklisty to preferencje indywidualne i dodatkowe:
- Płeć nauczyciela. Istnieje wiele przypadków, przekonań i barier, które można pokonać decydując się konkretnie na nauczycielkę lub nauczyciela. W żadnym przypadku nie powinno to być jednak głównym wyznacznikiem, a raczej dodatkową preferencją.
- Zaplecze. Niektórzy korepetytorzy korzystają z różnych programów, systemów i materiałów, które dodatkowo motywują do nauki i wzmagają efektywność.
- Pochodzenie. To element istotny przy nauczaniu języka – w niektórych przypadkach lepsze efekty przyniesie praca z tzw. native speakerem.
Ten trzeci moduł śmiało można uzupełnić o inne, prywatne potrzeby. Ważne, aby zastanowić się nad nimi przed rozpoczęciem procesu rekrutacji. Tutaj mogą też znaleźć się efekty wcześniejszych doświadczeń związanych z pracą z korepetytorami.

Jakie pytania warto zadać podczas rozmowy z potencjalnym korepetytorem?
Moment, w którym wytypujemy już kandydata bądź kandydatów na korepetytora, powinien być potraktowany jako czas weryfikacji. W pierwszym kontakcie z nauczycielem warto zadać mu pytania:
- Czy odpowiada mu współpraca osobista / online / hybrydowa?
- Jak wygląda jego kalendarz i czy terminy spotkań są elastyczne?
- Jakich narzędzi używa podczas nauki online?
- Czy zna podręcznik oraz zakres nauki do egzaminu?
- Jak może pomóc w konkretnych zagadnieniach (tu warto wymienić pola wymagające szczególnego wsparcia korepetytorskiego)?
- Czy może potwierdzić swoje kwalifikacje?
- Jakie metody pracy są najczęściej używane w kontakcie z uczniem?
- Czy współpraca będzie wymagała dodatkowych nakładów (zakup oprogramowania, książek, subskrypcji)?
Oprócz powyższych dość oficjalnych pytań, można pokusić się o zadanie kilku luźniejszych, bardziej prywatnych. Warto zapytać nauczyciela o różne przypadki pracy z uczniami, o to co sądzi o bieżącej kondycji edukacji w Polsce, czy poleca jakieś podcasty lub kanały na YouTube warte przejrzenia. Często w takiej otwartej rozmowie można bardzo łatwo wyczuć, czy przyszła współpraca będzie się układać.
Aby wybrać dobrego nauczyciela, przede wszystkim należy mieć świadomość konieczności dokonania wyboru samego w sobie. Należy ustalić własną checklistę preferencji, na jej podstawie wytypować kilku kandydatów, a później poszukać ich w sieci. W kolejnym kroku trzeba poświęcić chwilę na rozmowę. Dopiero wtedy można podjąć decyzję o współpracy z korepetytorem.
Jak ocenić, czy dany korepetytor spełni Twoje oczekiwania?
Niestety, jest to bardzo trudne i zawsze obarczone sporą dozą ryzyka. Tym, od czego warto zacząć, to klarowne ukazanie swoich oczekiwań oraz przedstawienie wszystkich potencjalnych trudności, bez zatajania jakichkolwiek informacji. Jeśli oczekujemy od korepetytora najwyższych kompetencji, to musi on być w stanie ocenić, czy jego doświadczenie pozwoli na sprawne rozwiązanie problemów przyszłego ucznia. Z drugiej strony również powinniśmy oczekiwać przejrzystej komunikacji, jeszcze przed pierwszymi zajęciami. Powinna ona dotyczyć nie tylko problematyki czysto merytorycznej, ale też kwestii związanych z cenami za zajęcia, czasem ich trwania, metodą przeprowadzania oraz bieżącej dostępności (harmonogramu pracy).
W internecie ocena może być nieco bardziej ułatwiona zarówno poprzez odpowiednio przygotowaną wizytówkę nauczyciela, jak i opinie, które są z nią powiązane. Dzięki temu szybko poznamy doświadczenie zawodowe danej osoby, jej staż pracy, tytuły naukowe i przebyte kursy. Jednocześnie w opiniach innych usługobiorców można doszukać się zarówno mocnych, jak i słabych stron danej osoby. To oznacza, że wstępną selekcję możemy dokonać jeszcze bez kontaktowania się z kimkolwiek, oszczędzając czas.
Pamiętajmy przy tym, że jeśli popełnimy błąd przy wyborze, to może on nas słono kosztować. Płacimy nie tylko realnie wydanymi na nieskuteczne zajęcia pieniędzmi, ale również straconymi tygodniami nauki. Jednocześnie całą selekcję będzie trzeba powtórzyć, a to także koszt czasu i ponownego ryzyka.
Dlatego w obliczu powyższych, rozwiązania takie jak BUKI School są jednymi z najbezpieczniejszych na rynku. Owszem, w tym przypadku raczej trzeba zdecydować się na zajęcia w trybie online – tracimy tym samym aspekt bezpośredniego kontaktu z nauczycielami – ale w dłuższej perspektywie zdobyte w ten sposób umiejętności mogą okazać się dużo cenniejsze. Warto wziąć pod uwagę chociażby to, że nauczyciele pracujący online mają do dyspozycji o wiele więcej narzędzi.
A jakie ty masz doświadczenia z korepetytorami?