Wybierz zamówienie dla zakupu lekcji

Present Simple i Present Continuous - porównanie czasów teraźniejszych

  1. Czym charakteryzuje się Present Simple w języku angielskim?
  2. Jakie są główne cechy Present Continuous i w jakich sytuacjach go używać?
  3. Jakie są różnice między Present Simple a Present Continuous i jak wybrać odpowiedni czas teraźniejszy w danym kontekście?

Od czegoś zawsze trzeba zacząć, dlatego większość podręczników do nauki języka angielskiego na pierwszy „gramatyczny ogień” wrzuca dwa stosunkowo proste czasy. Ich obecność nie jest przypadkowa, bo chcąc porozumiewać się w tym języku na co dzień, nawet w najbardziej ograniczonej formie, te dwa czasy po prostu znać wypada. Present Simple, Present Continuous - dziś nie będą miały przed nami tajemnic!

 

 

Czym charakteryzuje się Present Simple w języku angielskim? 

 

„Simple” czyli „prosty” – dokładnie taki jest ten czas teraźniejszy. Jego opanowanie nie będzie stanowiło problemu zarówno dla dorosłego, jak i dziecka. A już szczególnie w przypadku, gdy parę słów po angielsku się zna i rozumie. To co, do dzieła?

 

Zaczynamy od wyjaśnienia po co tak naprawdę jest nam ten czas. Możemy go używać do:

 

  • opisywania nawyków i spraw rutynowych,
  • tworzenia opisów postaci,
  • zajmowania się faktami ogólnymi oraz mówienia o rzeczach oczywistych (tzw. stałych prawdach),
  • w odniesieniu do sytuacji długotrwałych oraz do stanu obecnego,
  • a także mówiąc o… rozkładach jazdy!

 

Wniosek jest zatem taki, że czas teraźniejszy prosty w języku angielskim będzie taką bazą, do której będziemy sięgać, konstruując większość codziennych wypowiedzi.

 

The bus arrives at the station at 8:30 AM. Autobus zjawia się na przystanku o 8:30 rano.

Light travels faster than sound. Światło jest szybsze od dźwięku.

My grandfather is tall and has a long, white beard. Mój dziadek to człowiek wysoki i nosi długą, białą brodę.

 

Wszystko to przykłady Present Simple. Jednocześnie warto wiedzieć, że w tym czasie można:

 

  • konstruować zdania zwykłe, twierdzące, czyli takie jak wyżej,
  • zadawać pytania,
  • jak również budować przeczenia.

 

Czy o czymś jeszcze warto pamiętać na początek? Tak! Najważniejsze jest to, że sposób tworzenia zdań w tym czasie będzie zależał od osoby (podmiotu), do której całość się odnosi. Nieco inaczej będzie wyglądało zdanie gdy mówimy za samych siebie (ja), a odmiennie, jeśli powiemy że np. coś robi ona. O tym jednak za chwilę.

 

Jakie są główne cechy Present Continuous i w jakich sytuacjach go używać? 

 

Jakże łatwo i przyjemnie byłoby, gdyby na tematy teraźniejszości można wypowiadać się tylko w jednym czasie… ach, no tak, w języku polskim przecież mamy tylko jeden teraźniejszy, a nasza gramatyka uchodzi w opinii wielu za bardzo trudną. To może jednak warto rozgraniczać? Ciężki wybór!

 

Nie zastanawiając się zbyt długo, spójrzmy na użycie czasu Present Continuous. Oto w jakich sytuacjach się przyda:

 

  • Gdy wokół nas zachodzą zmiany. Chociażby takie związane z pogodą, klimatem.
  • Jeśli chcemy poinformować o czynnościach zaplanowanych w przyszłości. W ten sposób np. przekażemy informację, że z kimś się spotykamy.
  • Również gdy mówimy o czymś, co robimy dokładnie tu i teraz. Np. ty teraz czytasz ten tekst i gdyby zapytał o to ktoś z twoich najbliższych, to chcąc odpowiedzieć po angielsku, musisz użyć Present Continuous właśnie. PS: To brzmiałoby „I am reading an article.”.
  • Oraz wtedy, gdy opisujemy tymczasowe sytuacje. To jedno z trudniejszych pól zastosowań dla początkujących, ponieważ już w momencie wypowiadania zdania trzeba wiedzieć, do jakiego rodzaju sytuacji wszystko się odnosi.

 

Teraz spójrzmy jeszcze głębiej!

 

Jakie są różnice między Present Simple a Present Continuous i jak wybrać odpowiedni czas teraźniejszy w danym kontekście?

 

Kto zna takie powiedzenie „Kali jeść, Kali pić”? To żartobliwe określenie czasem używane w języku polskim, gdy chcemy podkreślić niegramatyczność danej wypowiedzi. A w angielskim? powiedzielibyśmy choppy English, czyli tłumacząc „wypowiedź po angielsku, ale z błędami, lekko kaleczona”. I dokładnie tak „choppy” jest w przypadku, gdy mylimy oba tytułowe czasy (co na początku może się zdarzać nawet często). 

 

Her English is a bit choppy, but she's learning quickly. Jej angielski jest odrobinę niezbyt płynny, ale szybko się uczy.

 

To teraz pytanie i ciekawostka: w którym z tych dwóch czasów jest skonstruowane to zdanie? Cóż, jeszcze nie zdradziliśmy tajników budowania wypowiedzi w obu czasach i początkujący może tylko zgadywać, dlatego od razu powiemy, że… w obu! Tak, bo do przecinka mówimy o stanie obecnym, a tuż po informujemy o zachodzących postępach w jej procesie nauczania – uczy się szybko, czyli zachodzi pewna zmiana. Aby zacząć lepiej takie niuanse rozpoznawać, nauczmy się konstrukcji!

 

Present Simple tworzymy tak:

 

  • Zdanie twierdzące: bierzemy osobę (I, you, we, they) i dodajemy czasownik w podstawowej formie, tudzież dla (he, she, it) dodajemy literkę „s” do czasownika (na jego końcu), a potem dokładamy resztę zdania.
  • Pytania: wstawiamy „Do” + (I, you, we, they) + czasownik w podstawowej formie + reszta zdania? oraz „Does” + (he, she, it) + czasownik w podstawowej formie + reszta zdania?
  • Przeczenia: (I, you, we, they) + do not (albo zamiennie don’t) + czasownik (podstawa) + reszta zdania. (he, she, it) + does not (w skrócie doesn’t) + podstawowy czasownik + cała reszta.

 

Musimy zatem zapamiętać cztery rzeczy:

 

  1. Inaczej jest przy podmiocie (I, you, we, they), a odmiennie przy (he, she, it).
  2. Tylko przy twierdzeniach i to jedynie przy (he, she, it) dodajemy do czasownika „s” na końcu, w innych przypadkach zachowujemy formę podstawową.
  3. W zdaniach pytających zaczynamy od operatora „Do” (I, you, we, they), albo „Does” (he, she, it).
  4. W przeczeniach po podmiocie (he, she, it) mamy „Doesn’t” i (I, you, we, they) „Don’t”.

 

Present Continuous konstruuje się następująco:

 

  • Twierdzenia: He/she/it + dodajemy „is” + czasownik z końcówką „ing” + reszta zdania. Przy innych podmiotach tak samo, tylko zamiast „is” dla I dodajemy „am” (I am, albo w skrócie I’m), a pozostałych (you, we, they) dodajemy „are”.
  • Pytania: Jak wyżej, tylko „is”, „are” i „am” przenosimy na początek zdania, czyli przed podmiot.
  • Przeczenia: Jak w twierdzeniach, jedynie po „is”, „are” i „am” dodajemy „not”. Możemy też skracać do „isn’t”, „aren’t” i „I’m not.

 

Zatem obie konstrukcje czasów są bardzo łatwe i główny problem początkującego polega nie na załapaniu umiejętności tworzenia zdań, ale właściwego stosowania czasu w odniesieniu do kontekstu zdania. To co trzeba zrobić, aby nie być rozumianym w formie „Kali jeść, Kali pić”? Cóż… po prostu ćwiczyć!


Takie ćwiczenia można wykonywać samemu, chociaż zdecydowanie lepiej jest mieć partnera do konwersacji. Dlatego dobrym pomysłem jest zapisanie się do BUKI School i rozpoczęcie serii lekcji z prywatnym nauczycielem i mentorem, który do skutku będzie pokazywał różnice pomiędzy Present Simple, a Continuous. Na przykładach! Im więcej będziemy powtarzać i wymyślać nowych zdań, tym bardziej odruchowo zaczniemy tworzyć kolejne, prawidłowe!

09.06.2024

Czasy przeszły w angielskim – jak je stosować?

Gdy o czymś opowiadamy, najczęściej nie możemy posłużyć się czasem teraźniejszym. Sięgamy do przeszłości, więc naturalne jest, że musimy użyć właściwego zwrotu. Dziś spoglądamy najprościej jak się da na konstrukcje gramatyczne dotyczące wszystkich czasów przeszłych w języku angielskim.

29.12.2023

Passive voice, czyli strona bierna w języku angielskim

Gdy w języku angielskim chcemy skupić się nie na wykonawcy czynności, a np. przedmiocie występującym w roli „odbiorcy” tej czynności, to powinniśmy zdecydować się na użycie strony biernej. Ta konstrukcja gramatyczna jest zdecydowanie mocniej wykorzystywana niż w języku polskim. Jednocześnie na wiele sytuacji możemy spojrzeć dwojako: zarówno poprzez pryzmat strony czynnej, jak i biernej. Wystarczy, że odpowiednio skonstruujemy zdanie!

20.12.2023

Phrasal verbs: czym jest i jak poprawnie używać?

It’s 8 o’clock, WAKE UP! - Gdyby nasi rodzice w czasach szkolnych budzili nas w języku angielskim, to idziemy o zakład, że ten tekst padałby przynajmniej raz w tygodniu. Czy ktoś jest w stanie doszukać się w takim zdaniu czegoś wyjątkowego? Z pozoru nie zawiera ono żadnej komplikacji, ale gdyby przyjrzeć się głębiej, to odkryjemy w nim czasownik frazowy.

10.12.2023

Najpopularniejsze idiomy angielskie

Im więcej potrafimy zrozumieć oraz im bardziej komunikatywny staje się nasz styl wypowiedzi, z tym większą chęcią „sięgamy po więcej” wiedzy językowej, która pozwoli nam się jeszcze lepiej odnajdywać w codziennych rozmowach. Idiomy są takim właśnie przykładem poszerzenia umiejętności w obrębie języka angielskiego dla osoby, która już absolutne podstawy ma za sobą.

05.12.2023

Zaproś znajomego: nowa możliwość otrzymania bonusów w BUKI School!

Drodzy Nauczyciele i Uczniowie, W BUKI School rozpoczyna się fascynujący nowy etap, który uczyni naukę jeszcze bardziej interesującą i korzystną! Teraz macie wyjątkową okazję otrzymywania bonusów, ucząc się razem z przyjaciółmi!

28.11.2023

Czasowniki modalne w języku angielskim - wszystko, co musisz wiedzieć

Nawet, jeśli jeszcze nie wiesz, czym są czasowniki modalne, to już się pewnie z nimi zetknąłeś. Są one nie tylko niezmiernie popularne, ale też użyteczne. Właściwie ciężko wyobrazić sobie dłuższą konwersację bez konieczności użycia choćby jednego z nich. Dziś o czasownikach modalnych opowiemy nieco więcej, oczywiście jak zawsze podając interesujące przykłady i opisując zastosowanie. Zaciekawienie zbudowane? Czas na naukę!

29.05.2023

Media społecznościowe a nauka języka obcego - mogą być przydatne czy tylko przeszkadzają?

Media społecznościowe są ważną częścią naszego życia. Umożliwiają nie tylko dostęp do informacji z całego świata, ale także kontaktowanie się z innymi osobami. Zapewniają również rozrywkę i są sposobem na spędzanie wolnego czasu. Nikt nie wyobraża sobie dzisiaj życia bez internetu. Jest wykorzystywany do wszystkiego, ale czy do zdobywania wiedzy również? Jak media społecznościowe wpływają na naukę?

29.05.2023

Zajęcia indywidualne czy grupowe - co lepiej wybrać?

Rok szkolny rozpoczął się już na dobre. Każdy z uczniów ma za sobą już pierwsze kartkówki czy sprawdziany, dlatego też przychodzi ten moment, gdy coraz więcej osób zastanawia się nad zajęciami dodatkowymi. Korepetycje to zawsze dobry pomysł na poszerzenie swojej wiedzy i zwiększenie umiejętności, dlatego też dzisiaj opowiemy Wam zarówno o wadach, jak i zaletach zajęć indywidualnych i grupowych.

29.05.2023

Mówienie, czy pisanie po angielsku - co jest ważniejsze?

Bardzo często osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z językiem angielskim (lub innym językiem obcym) zadają sobie pytanie - czego najpierw się nauczyć - pisać, czy mówić? Czy ważne są zasady gramatyczne, czy można je jednak zostawić na później? Dzisiaj postaramy się odpowiedzieć na te pytania.